Строителен терор и езикови символи на морето в България

>> петък, 29 май 2009 г.

И тази година морето е токсично

Какво може да превърне България в привлекателна туристическа дестинация? Сривът в туризма може болезнено да засегне българската икономика, която получаваше не лоши постъпления от там. Гледна точка на Бистра Узунова.

В края на май в България се сещат за морето. Всеки, който има да довършва някакъв строеж по своя риъл истейт, наема багери и бетоновози и ги праща да трещят и рушат. Така се доизгонват и последните германски туристи, пропуснали да се осведомят навреме за странностите на българското гостоприемство.

Онези, които се окажат корави и неалергични към строителен шум и инфраструктурен разгром, обикновено "окапват" на втората дисциплина от туристическите изпитания в България, наречена "оцеляване в условията на НЕП". Новоизлюпените български хотелиери и ресторантьори се сърдят на чужденците, че си купували закуски и напитки от супермаркета, вместо да консумират в заведенията и го отдават на това, че от Запада вече не идели милионери, като едно време, а бедняци.

Застрояването продължава въпреки отлива на туристиBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: Застрояването продължава въпреки отлива на туристи

Строителен терор и езикови символи

Всъщност цените по морето са напълно произволни и без всякаква връзка с предлаганото качество и количество. За обслужване е трудно да се говори, защото то си остава непозната дума. Затова и чуждестранните туристи по морето намаляват от години, а оплакванията им пред големите туроператори от сорта на ТУИ, Некерман и сие не се променят и на йота.

С неотслабващо постоянство българските курорти отблъскват чуждестранните посетители с измислени такси по плажа, лоша инфраструктура, слаба хигиена в заведенията за хранене, липса на любезно обслужване и споменатия вече строителен терор. Към това се добави и бетонирането на плажната ивица, което на места е надминало всякакви разумни размери.

На фона на тези основни проблеми е просто наивно да се мисли, че само с реклама в чужбина България може да привлече нови туристи. Наскоро председателката на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова призова да се търсят "онези няколко картини, които биха направили България популярна и биха изградили имиджа й на добра туристическа дестинация".

Най-добре е тези картини да си ги търсят от българските пи-ар агенции, защото ако се допитат до чужденци, може вместо "Мадарският конник" или "Българската роза" отново напред да излезе един от най-лесно разпознаваемите езикови символи на българския манталитет - "ей сега". Не че е грешно да се дават пари за реклама в чужбина, но ако слабостите в България не се променят, идването на новите туристи ще им е за първо и последно.

Такъв ли ще остане образът на България навън?Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: Такъв ли ще остане образът на България навън?

Турски клекала и обслужване "ей сега"

Признаци за някаква промяна засега поне не се забелязват. Съпротивата срещу въвеждането на стандарти и сертификати за качество на хотелите и ресторантите се натъкват на силна съпротива. Собственик и шеф на регионална хотелиерска и ресторантьорска асоциация в България без притеснение казва, че се отказал от въвеждането на допълнителните стандарти за качество, защото му били прекалено скъпи и все го проверявали.

Едва ли ще се сбъднат и бойките уверения на председателя на Комисията за защита на конкуренцията Дамян Лазаров, че всички туристически обекти без сертификат за категоризация ще бъдат затваряни. С други думи - и тази година морето както за чужденци, така и за българи ще си остане токсично. А не си ли оправим нещата в собствения двор, и милиони за реклама да се хвърлят, навън пак ще ни асоциират с "турските клекала" и с обслужването "ей сега".

Автор: Бистра Узунова/Редактор: Мария Илчева

Радио "Дойче веле"

Публикуване на коментар

StatCounter

T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI

T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI

1.

Гледайте филма "Бетонни градини",Генка Шикерова за Слънчев бряг !

Created by Portal Turkey

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP